Biznis idea aneb „na počiatku bola myšlienka (aspoň by mala byť)“

Autor:  Pavel Škultéty

Pridané dňa:  05/03/2014

Koľko poznáte domácich značiek, ktoré nesú odkaz, prezentujú hlbší význam, za niečím si stoja (mimo ich obchodnej ponuky)? ...počkám.

Možno mi dáte za pravdu, možno nie, ale myslím si, že mnohým súčasným „biznisom“ chýba idea. Čo ale taká idea predstavuje? Idea je iskra, ktorá rozhorí oheň (stojí pri zrode). Je srdce podnikania (má blízko k ľuďom). Je vietor v plachtách (motivuje). Ak práve nemáte chuť na poéziu (ani sa vám nedivím), pokúsim sa priblížiť vám ideu adekvátnejším spôsobom: Idea odpovedá na otázky „o čom je váš biznis?“, „prečo a pre koho to robíte?“. Ty Montague vo svojej knihe Truestory označuje ideu ako úlohu či poslanie (quest) a chápe ju ako vyšší účel, ktorý firma plní a ktorý nie je iba o zarábaní peňazí. Podľa Jima Stengela, autora knihy Grow je idea spojenie medzi presvedčeniami ľudí, ktorí biznis robia s hodnotami ľudí, ktorým biznis slúži.

 

Vezmime si Nike, myslíte si, že značka Nike „iba“ predáva športové oblečenie, doplnky a nástroje? Nie, značka Nike inšpiruje športovcov k prekonávaniu svojich limitov. Vytvára oblečenie, doplnky a nástroje a motivuje športovcov aby dosahovali to najlepšie. V mojom chabom pokuse o poéziu som načrtol niektoré charakteristiky biznis idei – stojí pri zrode, má blízko k ľuďom, motivuje. Poďme sa na tieto charakteristiky pozrieť bližšie...

 

Idea by nemala byť umelo vytvorená predtým, ako sa váš produkt dostane na trh, s ideou sa má váš produkt zrodiť. Je trvácna v čase - zatiaľ čo veci okolo vás sa menia a úspešné podnikanie si vyžaduje sa na ne adaptovať, idea zostáva. Dôležité je, aby bola konzistentná s tým, ako sa prezentujete. Nie je jednoduchší spôsob ako prísť o zákazníkov, ako keď deklarujete niečo, čoho opak konáte.

 

S ideou pochopiteľne súvisí aj uvažovanie. Pokiaľ uvažujete spôsobom: „robím to pre peniaze“, tak stále budete ponúkať IBA produkty, či služby. Pokiaľ ale uvažujete spôsobom: „robím to pre ľudí“, ponúkate niečo VIAC. Ľudia pocítia, že sa snažíte im pomôcť, že vám na nich záleží a rozumiete im. Budete k nim bližšie, bližšie k ich lojalite. Kedy je teda idea „dobrá“? Keď skrátka pomáha k zlepšeniu života ľudí. Poznáte značku TOMS shoes? Ak nie, odporúčam si vygoogliť príbeh pána menom Blake Mycoskie. V skratke: tento pán sa rozhodol pomáhať svetu tým, že každou kúpou páru jeho papučo-topánok zabezpečíte, že druhý pár papučo-topánok poputuje ľuďom, ktorí si obuv nemôžu dovoliť.

 

Pre mňa je idea hnacia sila, motivácia, ktorá mi napriek náročným začiatkom pomohla zotrvať v podnikaní, pretože som vedel, že robím niečo, čomu verím. To, že v ňu skutočne veríte pomáha motivovať nielen vás. Som si istý, že svoj drive, zapálenie, vášeň dokážete preniesť aj na vašich zamestnancov a klientov, ktorý váš odkaz budú šíriť ďalej.


Ok, máte ideu! Ale čo s ňou? Ako ju dopravíte ľuďom?

Pokiaľ je vaša idea úprimná, bude naším potešením pomôcť vám so šírením vášho odkazu.

 

Komentáre čitateľov